Ahir el professor Lluis Orriols publicava algunes dades sobre l’electorat d’ICV-EUiA a un article al diari “El País”.
A partir de l’enquesta post-electoral de les eleccions catalanes de 2012 elaborada pel CIS, utilitzant el record de vot per creuar les dades, he pogut descobrir algunes de les particularitats de l’electorat que el passat 25 de novembre va votar ERC.
ERC té l’electorat que menys creu que el seu partit és el més capacitat per fer front a l’atur (43,1%), seguit del PSC (45,5%), Ciutadans (46,2%), PP (46,7%), ICV-EUiA (47%), la CUP (59,7%) i CiU (62,8%).
ERC té l’electorat que més creu que el seu partit és el més capacitat per gestionar l’autogovern de Catalunya (el 76%), seguit per la CUP (68,2%), CiU (65,4%), Ciutadans (46,8%), el PSC (43,6%), el PP (35,6%) i ICV-EUiA (33%).
ERC té l’electorat que més creu que el seu partit és el més capacitat per gestionar el finançament de Catalunya (70%), seguit de CiU (67,7%), de la CUP (54%), el PSC (45,4%), el PP (43,2%), Ciutadans (42,6%) i ICV-EUiA (36,2%).
ERC té l’electorat que més creu que el seu partit és el més capacitat per gestionar la llengua catalana (78,8%), seguit de la CUP (71,4%), CiU (64,8%), Ciutadans (46%), el PSC (41,5%), el PP (36,6%) i ICV-EUiA (31,4%).
Alt seguiment de la campanya: ERC 73,2% dels electors van seguir amb molt d’interès o bastant d’interès, el percentatge més alt de tots els partits, seguits de la CUP (72,8%).
Alt seguiment de la campanya per la ràdio: 33,2% dels electors van seguir la campanya durant tots o quasi tots els dies de campanya, la xifra més alta, seguits pels electors de Ciutadans (30,6%) i CiU (292,%).
Quina premsa llegeixen els electors d’ERC? : El Periódico (29,2%), Diari ARA (24,7%), La Vanguardia (19,9%), El Punt-Avui (8,6%) i El País (3,4%).
Quina televisió veuen els electors d’ERC? : TV3 (78,3%), 8TV (4,7%), Antena 3 (4,4%), La Sexta (4%)
Quina ràdio escolten els electors d’ERC? RAC1 (45,1%), Catalunya Ràdio (39,6%), Cadena SER (4,7%).
Els votants d’ERC fan un alt ús d’internet (83,3% dels electors han utilitzat internet en els darrers 12 mesos).
Alt ús de les xarxes socials: 66,7% dels que han utilitzat internet en els darrers 12 mesos tenen una compte a Facebook, i el 30% a twitter (el que més, empatat amb la CUP).
Els electors d’ERC van seguir el debat entre els 7 candidats (63,2% dels electors van veure el debat sencer o una part), la xifra més alta dels partits.
El 93% dels electors són nascuts a Catalunya, és el partit que més nascuts a Catalunya té.
El 86,6% dels electors es considera nacionalista català, és el partit que més en té.
El 62,5% dels electors es sent únicament català, és el partit que més en té.
El 48’5% dels seus electors es consideren entre el 3 i el 4 a l’escala ideològica esquerra-dreta, el 35’7% es consideren entre l’1 i el 2, l’11’8% es consideren entre el 5 i el 6, i el 0’7% es consideren entre el 9 i el 10. La mitjana és un 2’95 amb una desviació típica del 1’43.
Té un percentatge força alt d’electors amb estudis universitaris (el 32,7%), superat per ICV-EUiA (45,2%), i la CUP (44,1%). Per sota, CiU (28,8%), el PP (15%), Ciutadans (17,2%) i el PSC (12,2%).
Els electors que treballen van simpatitzar poc amb la vaga del 14 de novembre: el 56,2% van anar a treballar, i només el 24,1% van fer vaga. El 45% del PSC i el 50,9% d’ICV-EUiA sí que van fer vaga.
Hi ha un nivell salarial alt en la suma de tots els membres de la llar: 19,8% tenen menys de 1200 euros nets, 35% entre 1201 i 2400 euros nets, 19,4% entre 2401 i 4500 euros, i 2% més de 4501 euros nets.
La classe social subjectiva dels electors és: Alta o mitja-alta (4,3%), mitja (63,2%) i mitja-baixa o baixa (31,5).
El sexe dels votants és: 51,2% homes i 48,8% de dones.
L’edat dels votants és: entre 18 i 34 (29,1%), entre 35 i 54 (43,2%) i més de 55 (27,6%).